Dit is een veel voorkomende foutmelding.
Oorzaak
De oorzaak is dat de gebruiker een permanente doorsturing van de kerk-email heeft ingesteld naar bijvoorbeeld de privé e-mail. Dit mag niet meer in Microsoft 365.
Er zijn meerdere redenen voor:
- Het is niet de bedoeling dat e-mail van de kerk in de privé mailbox komt vanwege AVG redenen (privacy wetgeving); de kerk wil de e-mail alleen binnen de veilige omgeving van de kerk opslaan.
- Doorsturen van alle mails van een gebruik wordt soms misbruikt door hackers om informatie te verzamelen of om toegang te krijgen door wachtwoord herstel via de e-mail te kiezen bijvoorbeeld.
Microsoft heeft al jaren geleden besloten om het permanent doorsturen niet meer mogelijk te maken voor gebruikers. Helaas kan de instelling in Outlook nog steeds gewoon gedaan worden door de gebruiker en er volgt geen melding. De doorsturing wordt echter niet gedaan. Als neveneffect ontvangt de verzender van een e-mail naar deze gebruiker nu wel een foutmelding dat de gestuurde e-mail niet kan worden doorgestuurd. Echter de mail komt wel aan bij de ontvanger in de kerk mailbox. De foutmelding lijkt op de melding dat de mail helemaal niet aankomt en geeft dus veel verwarring bij de verzenders.
De oplossing
De oplossing is dat de doorsturing door de gebruiker zelf weer wordt uitgezet in Outlook.
Als de gebruiker iets wil regelen voor vakantie bijvoorbeeld dan geen doorsturing van de e-mail instellen maar een afwezigheidsbericht instellen met info waarnaar een bericht gedurende de afwezigheid verstuurd kan worden (in bepaalde /urgente gevallen).
Info voor de applicatiebeheerders
Een applicatiebeheerder kan de doorsturing uitzetten vanuit het gebruikersbeheer in het beheercentrum. Het is dan wel zaak de gebruiker in te lichten anders zal deze na een tijdje concluderen dat de doorsturing uit staat en deze weer aanzetten en dan herhaald de geschiedenis zich.
Dit is de foutmelding die een verzender van een mail naar een mailbox met doorsturing ontvangt:
--
Uw e-mail kan niet worden doorgestuurd van voornaam.achternaam@dekerk.nl naar een ander e-mailadres.
(mailadres)
Uw bericht werd niet bezorgd omdat de e-mailprovider van de ontvanger het heeft geweigerd.
--
Optionele melding naar de beheerders
Soms ontvangt een beheerder ook een melding dat een doorsturing door een gebruiker is ingesteld, dit bericht ziet er uit als onderstaand. Dit is ook reden om de gebruiker te informeren dat de doorsturing weer moet worden uitgeschakeld.
(Fjellet/RKO/6-11-2024)